Recenze E-Babety od Racceway | Motoe.cz
jak vybrat elektromotorku

Recenze E-Babety od Racceway: Jak tato elegantní elektrická kráska obstála v praxi všedních dní?

Pamatujete na legendární československou Babettu s dvěma té, v jejímž pohodlném sedle se ještě i v bouřlivých porevolučních devadesátkách proháněli patnáctiletí teenageři, následovaní spokojenými seniory, kteří na tomhle speciálním mopedu opatřeném cyklo pedály pohodlně dojížděli třeba na nákup do jediné večerky na druhém konci vesnice? Byl to ve své době vcelku spolehlivý a nenáročný stroj, oblíbený hned u několika generací.

A přesně tímto směrem má zatím skvěle našlápnuto i nová elektrická Babeta – e-Babeta – od Racceway. E-Babeta, kterou s její starší jmenovkyní pojí dnes už jen název a částečně i charakteristický design. A také ty cyklistické pedály. Samozřejmě. Možná se ale i ona jednou stane legendou ve své kategorii e-skútrů.

Elektrické skútry jsou obecně v kurzu a jejich obliba, jakožto ideálních přibližovadel na kratší vzdálenosti, roste. Nová e-Babeta reflektuje všechny soudobé trendy a požadavky uživatelů. Je moderní, technologicky vyspělá a hlavně, ekologická! Navíc se prodává za rozumnou cenu.

e-babety racceway - testování

Ačkoli je na trhu zatím krátce, stihla si už vybudovat nemalou fanouškovskou základnu. Uživatelské recenze na e-Babetu jsou příznivé. Člověk po jejich přečtení okamžitě dostane chuť vyrazit do prvního obchodu s elektroskútry a jednu nablýskanou krasavici si odsud ihned odvézt.

Ovšem co vyhovuje jednomu, druhém nemusí. Otestovali jsme proto jízdní vlastnosti e-Babety na vlastní pěst, a to na různých druzích terénu a také s různou zátěží. Výsledek si můžete přečíst níže. Ale vezmeme to pěkně popořádku.

Informace o testovaném modelu a jeho parametry

Proč při výběru elektrického skútru padla volba na e-Babetu?

Důvody jsou jednoduché. Záměr byl najít pohodlný, provozně nenáročný a relativně bezúdržbový dopravní prostředek pro 1 osobu na občasné pojíždění z vesnice do města v okruhu do 15–20 km, který v pohodě zvládne nejen městský asfalt, ale příležitostně i hrbolatou polní nebo nezpevněnou cestu.

Už dopředu bylo jasné, že v úvahu nepřechází elektrokolo (menší pohodlí), ale ani robustnější skútr (čím míň místa zabere zaparkovaný stroj v garáži, tím lépe).

Štíhlá e-Babeta se tak zdála být výborným kompromisem a papírově plnila všechny základní požadavky tj:

Do jaké škatulky s e-Babetou?

Kam e-Babetu technicky vůbec zařadit? Je to ještě takové „mohutnější“ elektrokolo nebo spíše elektrický skútr? Výrobce to vyřešil kompromisem a řadí novou Babetu mezi malé mopedy s elektrickým pohonem.

Osobně bych e-Babetu definovala jako šikovný a obratný elektroskútr opatřený pedály, se kterými si můžete přišlápnout do prudkého kopce nebo je použít, když vám na cestě náhodou dojde šťáva (v baterii).

recenze elektrické babety

Teoreticky s e-Babetou ale klidně můžete vyrazit nejen na silnici, ale i na cyklostezku, protože ačkoli výbavou se rovná skútru, parametrově stále spadá mezi elektrokola. Pokud tedy budete mít dost odvahy a ustojíte někdy ne právě chápavé pohledy ostatních, „opravdových“ cyklistů, můžete to zkusit.

Na koho e-Babeta cílí?

Je jasné, že e-Babeta svými parametry asi moc nezaujme někoho, kdo hledá pořádné jednostopé žihadlo s extra výkonem na dlouhé výlety. Pokud patříte mezi milovníky silných elektrických strojů, je potřeba zabrousit do vyšší třídy elektromotorek.

Cílová skupina e-Babety je zkrátka jinde, ovšem záběr je velký. S trochou nadsázky lze říct, že nová e-Babeta je určena pro každého, bez rozdílu věku a pohlaví, pro toho, kdo hledá svižný elektrický skútr na pravidelné či méně pravidelné pojížďky na kratší vzdálenosti. Do práce, do školy, na nákupy, k lékaři, na ryby, na chatu, na zahrádku za městem, pojížďky po městě, na koupaliště, do fitka…

Na druhou stranu je velmi sympatické, že e-Babeta ani nijak nezastírá, proč a pro koho byla vyrobena. Naopak otevřeně přiznává, pro jaký typ zákazníka sjela z montážního pásu. Poznáte to jednak z jejího vzhledu a rovného posedu, jednak z technických parametrů.

Prohánět e-Babetu klidně mohou teenageři (od 15 let), lidé středního věku i senioři, muži, ženy, osoby se zdravotním omezením či bolavými klouby. Těm všem umí nová elektrická Babeta skutečně usnadnit život.

A hlavně, jak už bylo zmíněno, na e-Babetu nepotřebujete řidičák. Což je pro mnohé vůbec ta hlavní deviza, proč si tuto krásku pořídit. Jsou lidé, kteří z nějakého důvodu řidičský průkaz nemají, protože nechtějí nebo ho mít nemohou.

Přesto se chtějí dopravovat i jinak než jen po svých, na kole či se spoléhat na veřejnou dopravu. Pro takové osoby je e-Babeta jakožto elektrický skútr bez řidičáku výborným řešením.

Koupě a doručení e-Babety

E-Babetu si můžete jednoduše objednat přes e-shop například přímo na stránkách výhradního dovozce www.motoe.cz . V takovém případě vám nablýskaná e-Babeta dorazí až domů úhledně a bezpečně zabalená v nepříliš objemné krabici.

Jen počítejte s tím, že e-Babeta musí být pro transport v krabici v částečně rozloženém stavu. Proto dříve než vyrazíte testovat jízdní limity svého nového stroje, čeká vás ještě soukromé technické okénko, v rámci kterého bude potřeba e-Babetu zkompletovat a následně nechat dobít baterii (na dobití počítejte raději cca 6 – 10 hodin).

Montáž e-Babety vám zabere asi půl hodinky, záleží na šikovnosti. Je třeba instalovat řídítka a přední blatník, nasadit přední kolo, brzdový třmen, připevnit přední úložný box, pedály a nakonec zrcátka. To není tak hrozné, že?

Montáže se opravdu není třeba obávat, Racceway dodává k e-Babetě přehledný návod na instalaci včetně podrobného videonávodu. Průměrně zručný manžel, přítel, bratr, tatínek či kamarád montáž hravě zvládne.
 

Pokud si zákazník odebere e-Babetu osobně přímo ve skladu firmy Rulyt v Žatci, který slouží jako výdejní místo, tak si s montáží lámat hlavu nemusí vůbec. Protože tady vám e-Babetu sestaví na počkání a vy na ní teoreticky můžete rovnou odfrčet domů. Případně ji naložit do většího auta či na vozík a odvést si ji už připravenou na první jízdu.

První dojmy

Co vám o sobě e-Babeta prozradí ještě předtím, než otočíte klíčkem v zapalování a pořádně ji rozjedete?

Design

Celkový design e-Babety se povedl. Je elegantní, jednoduchý a funkční. Je zde lehce čitelná drobná inspirace ze stylu původní Babetty. Žádné zbytečnosti, udělátka ani složité ovládací prvky. Vše, co potřebujete, zde máte okamžitě po ruce a najdete na první dobrou.

Já na nové e-Babetě oceňuji, že nevypadá jako usedlá stará panna. A ačkoli se drží spíše klasičtějšího vzhledu (což je pochopitelné vzhledem k tomu, že má zaujmout různé generace), patřičný šmrnc jí dodává sportovně laděná přední maska, doplněná zdařilými kompaktními LED světlomety a ostře řezané špičaté blinkry. LCD displej s ukazatelem rychlosti, počtu ujetých kilometrů a stavu baterie je dostatečně velký a přehledný.

recenze elektrického skútru

Moderní Babeta zaujme také svou relativně štíhlou konstrukcí, díky které se s ní dobře manipuluje. Na druhou stranu to není žádná křehotinka, však uveze až 120 kg. Ačkoli tento e-skútr váží dobrých 66 kg, zatáčení a postrkávání vypnuté Babety jde překvapivě snadno. Postavit e-Babetu na hlavní stojan není problém ani pro slabší ženu.

Mimochodem e-Babeta má podobně jako motorky klasický hlavní stojan pro dlouhodobé parkování a dále menší boční stojan pro případy, že chcete jen krátkodobě zastavit a odběhnout třeba na nákup.

Úložné prostory

Když už jsme u toho nákupu, můžeme rovnou zmínit i úložné prostory, kterými e-Babeta disponuje. Jelikož se jedná o elektrický skútr, nelze počítat s úložným místem pod sedadlem, kam jsou motorkáři běžně zvyklí odkládat motolékárničku a další drobnosti. Prostor pod sedadlem je u e-Babety celý vyhrazen pro baterii (v tomto případě olověnou).

Na konstrukci pod řídítky e-Babety však najdete praktický robustní háček, na který lze pověsit třeba malou tašku s nákupem. Ze přední strany pod řídítky je pak umístěna menší uzamykatelná schránka, jež může sloužit jako úložný prostor na nějaké drobnější věci.

e-babeta racceway - odkládací prostory

Pokud plánujete na Babetě vozit nákup či oblečení na trénink, nebude od věci dokoupit si rovnou i přídavný zadní nosič, na který nainstalujete uzamykatelný přídavný kufr. Přídavný kufr nabízí solidní objem 16 litrů, takže v něm klidně převezete i středně velký nákup.

Posed

Už na první pohled je patrné, že velký sedák e-Babety slibuje velmi komfortní posed. A vaše zadní část těla dá tomuto tvrzení rozhodně za pravdu. Sedák je totiž nejen dostatečně prostorný, ale také tak akorát měkký, takže na něm zvládnete i delší projížďku bez negativních dopadů na váš gluteus maximus.

Zkrátka zadnici si na e-Babetě neotlačíte. Vysoko posazená řídítka zase umožňují přirozený posed s rovnými zády, takže ani ta za jízdy netrpí.

Velkou předností zejména pro starší osoby bude to, že se na e-Babetu velmi snadno a velmi pohodlně nasedá. Stupátko ani pedály nejsou vysoko od země, takže si Babetu snadno osedlají i lidé, které trápí bolavé nohy, nemocné klouby či jiná omezení. Ověřeno v praxi.

Můj 70letý otec s chronickou artrózou v kotnících nohou by vám potvrdil, že dobrovolně a rád vyměnil auto za e-Babetu. Na nákupy po městě či k doktorovi se už dopravuje výlučně na ní.

Kvůli zdravotnímu omezení se vzdal řízení auta, protože se bál, že mu v rozhodujícím okamžiku noha na brzdovém pedálu selže. To se na e-Babetě stát nemůže. Ruce má zdravé, reflexy dobré, takže na Babetu si zvyknul velmi rychle a cítí se s ní na silnici jistě.

A co na posed říkají dlouháni? Nemají při jízdě na e-Babetě kolena až pod krkem?

Ano i ne. Jak kdo. Zde to bude hodně subjektivní. E-Babeta ale očividně myslela i na své vysoké uživatele, protože při běžném posedu a jízdě na rovince bez velkého šlapání nabízí dostatečný prostor i pro dlouhé nohy. Rám ani řídítka nohám běžně nepřekáží ani při zatáčení.

testování e-babety racceway v terénu

Nicméně jak jsme nakonec při jízdě v terénu zjistili, co se jednomu zdá v pořádku, druhý už může pociťovat jako diskomfort. E-Babetu jsme testovali ve dvou. Jeden tester měří 180 cm, druhý skoro dva metry. Dlouhé nohy mají oba. Menší osoba žádné nepohodlí při posedu nepociťovala, druhý tester už měl jisté výhrady:

 „Po rovince dobrý, ale když jsem chtěl vyjet ten prudký kopec, musel jsem dost přišlápnout, a to jsem si pak připadal, jako kdybych seděl na hračce z dětského kolotoče nebo se snažil vyjet kopec na dětském kole. Nemohl jsem ty nohy dát do správného úhlu, aby se mi dobře šlapalo. Babeta pro mě není, očividně potřebuji větší, robustnější stroj.“

Pokud jste vysocí, je lepší si e-Babetu před koupí raději osobně vyzkoušet, projet se a zvážit, zda vám bude její konstrukce vyhovovat či nikoli.

Ovládání a jízdní vlastnosti

E-Babeta je opravdu jedno velké příjemné překvapení. Poté, co vás navnadí svým designem a měkoučkým posedem, vás znovu utvrdí v tom, že co se obsluhy a jízdních vlastností týče, rozhodně ani trochu nezaostává za svými elektro konkurenty v podobné kategorii. Tahle Baby rozhodně nebude sedět v koutě.

Dálkové ovládání a alarm

Stejně jako jakýkoli nový automobil je už i e-Babeta vybavena nejen klasickým klíčem do zapalování, ale také dálkovým ovládáním s alarmem. Dálkovým ovládáním můžete Babetu zamknout, odemknout i rovnou nastartovat, aniž byste dávali klíč do zapalování. Při zamknutí (odemknutí) přes ovladač se automaticky aktivuje (deaktivuje) bezpečnostní alarm, který váš stroj chrání před nenechavci.

Zabudovaný alarm rozhodně není žádný tichošlápek. A nenechte se zmást. Alarm má nastaveny dvě úrovně. Při malém bouchnutí do motorky se rozezvučí jen krátká signalizace (jakoby lehké varování, nic velkého). Když ale do Babety kopnete znovu a pořádně, spustí se už docela hlasité rodeo.

Výkon a jízdní vlastnosti

Do výbavy dostala Babeta spolehlivý bezkartáčový motor s výkonem 250 W, umístěný v zadním kole. Elektromotor dosáhne maximální rychlosti až 25 km/h.

Motor pohání olověná baterie s kapacitou 12 Ah umístěná pod sedadlem a slibující dojezd až 55 km na jedno nabití. Baterie je vyjímatelná, opatřená úchytem, takže ji můžete kdykoli snadno vytáhnout, donést domů a dát nabíjet.

Nevýhodou olověné baterie je však bohužel její vysoká hmotnost (18 kg). Stálo by za zvážení ji rovnou, nebo až doslouží, vyměnit za modernější a výkonnější baterii lithiovou s kapacitou 20 Ah a dojezdem až 70 km (lithiová baterie váží 7,5 kg a dá se dokoupit).

Plyn se ovládá podobně jako na motocyklu či klasickém skútru, tedy přitažením pravé rukojeti na řídítkách směrem k sobě. Tady ale pozor, pokud na Babetě zastavíte a nevypnete zapalování, necháte klíček v poloze „on“ a přitom omylem sáhnete na plyn, může vám stroj pod rukama ujet.

Takže je vždy dobré myslet na to, že když chcete chvíli někde stát, je bezpečnější hned vypnout zapalování.

jízda na e-babetě racceway

E-Babeta každopádně nabízí slušné zrychlení, na rovince se plynule rozjede do plné rychlosti 25 km/h během několika vteřin. Jakmile e-Babetu nastartujete a přišlápnete, okamžitě se spustí elektromotor a začne vám v jízdě pomáhat. Babeta se na rovince umí ale rozjet i sama bez šlapání, stačí nastartovat a pozvolna přidat plyn.

Nutno dodat, že po rovině si tato krasavice sviští opravdu svižně a bez zaváhání. Mimochodem těch 25 km/h opravdu není zas tak malá rychlost, jak by se mohlo zdát. Na běžné pojížďky vám bude úplně stačit. Rozhodně je s ní příjemné svezení, dalo by se nazvat takovou jízdou „na pohodu“.

E-Babeta se krásně se řídí, lehce zatáčí a brzdy (vepředu hydraulická kotoučová, vzadu bubnová) šlapou jako hodinky. Světla i blinkry se ovládají jednoduše na levé straně. Klakson má tlačítka nezvykle na obou stranách řídítek, takže si můžete vybrat, které z nich v případě potřeby stisknete.

Příjemně překvapil také výkon předních LED světel, která při jízdě za šera a tmy dokážou, že je Babeta rozhodně nemá jen na efekt. E-Babeta má aktivováno denní svícení. Světlomety svítí skutečně dobře a intenzivně, samozřejmě lze přepínat mezi potkávacími a dálkovými světly.

Jízda v kopci a v terénu

Po jízdě na vyasfaltované rovince se nám e-Babeta osvědčila na výbornou. Jak zvládá náročnější jízdu do kopce? Uveze svého pasažéra bez šlapání, nebo je potřeba jí trochu pomoct?

Pro test jsme si vybrali asi 200 m dlouhý úsek na asfaltové cyklostezce s více než 12% stoupáním. Byl to opravdu extrémně prudký kopec s velký převýšením na pár metrech.

Jezdce o váze necelých 70 kg zvládla Babeta vyvézt do kopce i bez pomocného šlapání. Výkon sice rapidně klesl a rychlost okamžitě po pár metrech stoupání spadla na nějakých 15 km/h, chvílemi to už vypadalo, že se Babeta zcela zastaví, ale nakonec kopec i se zátěží pomaličku vyjela.

Nicméně obecně je lepší zbytečně elektromotor netrápit. Stačí jen zlehka přišlápnout, motoru to pomůže a Babeta okamžitě nabere druhý dech.

jízda do kopce s elektrickou babetou

Ačkoli člověk šlape do prudkého kopce, není to na Babetě vůbec obtížné, elektromotor pomáhá dobře.
Další pokus do kopce absolvovala e-Babeta se statným jezdcem o váze 105 kg. A toho už do 12% stoupání vyvézt bez šlapání nezvládla ani náhodou. Se šlapáním ano.

Nicméně pokud je jezdec (tak jako náš tester) zároveň i hodně vysoký, nebude pro něj šlapání do tak prudkého kopce příliš pohodlné, protože jeho dlouhé nohy se budou nacházet v neefektivním úhlu, který již neumožňuje příliš pohodlné šlapání.

Z pokusu můžeme vyvodit závěr, že mírnější kopce s průměrně těžkým jezdcem by e-Babeta neměla mít problém zvládat i bez příšlapu. Obecně je ale lepší jí při jízdě do kopce občasným šlapáním pomoci a stroj nepřetěžovat. Statnější jezdci už mohou mít v prudkém kopci potíž a bez šlapání ho spíš nevyjedou, než vyjedou.

A co jízda v terénu?

Na tu je e-Babeta vcelku dobře přizpůsobena. Díky větším, 18palcovým kolům Babeta dobře zvládá i jízdu přes zatravněné úseky, polní či lesní cesty. Pěkně drží stabilitu. Navíc má ve výbavě velice kvalitní tlumiče, které svou práci odvádějí skutečně výborně a citelně odpruží přední i zadní kolo.

Dojet si na Babetě k rybníku zarybařit se zdá být rozhodně pohodlnější než na částečně odpruženém a méně stabilním elektrokole.

Nabíjení e-Babety

Nabíječku dostanete automaticky k zakoupené e-Babetě a samotné nabíjení není žádná věda. Vše je popsáno v podrobném manuálu. Chytrým řešením jsou dva vstupy pro nabíječku. Jeden vstup máte přímo na baterii, druhý konektor pro nabíječku najdete nad zadním kolem, v pevné části blatníku. Tento vstup umožňuje nabíjet uzamknutou, stojící motorku, aniž by byl zvednutý sedák.

nabíjení akumulátoru v e-skútru

Možnosti nabíjení baterie jsou hned tři, můžete si proto vybrat způsob, který vám v aktuální situaci nejvíce vyhovuje. Buď:

Náhradní díly, servis

Ačkoli je elektrická Babeta téměř bezúdržbový stroj, nějaký ten servis bude ze strany uživatele čas od času potřeba (nahuštění pneumatik, promazání důležitých součástek, seřízení brzd a čištění e-skútru). A co když se přesto něco pokazí a bude nutná oprava?

Firma Rulyt, výrobce a výhradní distributor elektroskútrů Racceway, nabízí v rámci záruční doby bezplatný servis přímo u zákazníka, což je obrovské plus. Pokud se tedy na e-Babetě během záruky objeví nějaká závada, vyšle firma servisního technika až k vám domů.

Vy tedy nemusíte e-Babetu nikam složitě dopravovat. Technik ji u vás doma prohlédne, vyhodnotí rozsah poškození a domluví se s vámi na termínu opravy.

Proč si pořídit e-Babetu Racceway, kde jsou její klady:

Co může vadit:

Olověná baterka. Je zbytečně těžká (18 kg) a zvládne jen určitý počet nabíjecích cyklů. Olověnou baterii je ale možno vyměnit za modernější lithiovou, která má ani ne poloviční váhu té olověné a nabídne delší dojezd. (Lithiová baterie se dá kdykoli dokoupit).

Pro vysoké a statné osoby může být posed na e-Babetě příliš nízký, nemusí se při jízdě cítit komfortně.
V prudkém stoupání s těžkým jezdcem může Babeta ztrácet dech a bez příšlapu kopec nevyjede.

Udávaný dojezd 55 km jen za optimálních podmínek, v reálu to ale klidně může být i o třetinu méně, záleží na kopcovitosti terénu a hmotnosti jezdce.

Pro někoho může být omezující nižší výkon 250 W a maximální rychlost 25 km/h, nicméně pro běžné pojížďky v řádu pár kilometrů i tato rychlost bohatě postačuje. Navíc tato „nevýhoda“ je vykompenzována tím, že na e-Babetu vzhledem k slabšímu výkonu nepotřebujete řidičský průkaz, což rozhodně není zanedbatelná deviza.

Shrnutí

Při pořízení kteréhokoli dopravního prostředku je vždy potřeba dopředu zvážit, kdo jej bude využívat, za jakým účelem a jak často. Jedině tak si můžete z široké tržní nabídky vybrat správně a nebudete se za měsíc dva tlouct do hlavy, že jste přece jen měli raději koupit místo elektrického skútru za 24 000 Kč obyčejnou koloběžku za zlomek ceny.

Pokud přesto vážně přemýšlíte o investici do nového elektrického skútru, na který nepotřebujete řidičský průkaz, využijete jej hlavně pro krátkodobé pojížďky po městě či mezi vesnicemi a nehodláte při jeho placení finančně vykrvácet, bude pro vás e-Babeta příjemným a spolehlivým parťákem.

Svezete se na ní pohodlněji než na elektrokole a za málo peněz dostanete docela hodně muziky.E-Babeta skutečně výborně poslouží vybraným účelům přesně tak, jak to její výrobce slibuje.