Nejčastější dotazy
FAQ
-
Jak je to s pojištěním odpovědnosti z provozu motorového vozidla?
Od 1. dubna 2024 v české republice, vejde v účinnost zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla včetně doprovodného zákona. (v ostatních státech se zákon může lišit).Nová právní úprava reaguje na příslušnou evropskou směrnici a přináší klíčové změny do právního rámce týkajícího se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.Zákon zahrnuje několik významných změn, které bylo potřeba provést v právní úpravě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na základě novely tzv. motorové směrnice a které reagují na zkušenosti s aplikací dosavadní právní úpravy. Jedná se především o rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti - vozidlem se nově rozumí vozidlo, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, resp. je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kg, a také přípojná vozidla. Zákon zároveň v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Povinnost sjednat pojištění odpovědnosti se nově přenáší z vlastníka vozidla na jeho skutečného provozovatele. Povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele a ne řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek.Ruší se tzv. zelené karty pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republiky a nahradí je on-line evidence pojištění. Kontrola tak bude na území České republiky možná i bez zastavení vozidla, nicméně pro cesty do zahraničí bude zelená karta nadále potřebná či vhodná pro zamezení komplikací.
Účinnost zákona je stanovena od 1. dubna 2024. Přechod na online systém výměny dat a s tím související zrušení zelené karty pro vnitrostátní účely budou následně realizovány po uplynutí šestiměsíčního přechodného období, tedy od 1. října 2024.
Nezapomeňte, že informace se mohou lišit v závislosti na konkrétních zákonech a předpisech platných v různých zemích.
Se sjednáním pojištění Vám rádi pomůžeme a pojistku zařídíme:
Náš pojišťovací manažer pro Allianz pojišťovnu pan Michal Blum, tel.: 604298523, michal.blum@iallianz.cz, Vám každý pracovní den od 9 do 18h pojištění připraví.
Náš pojišťovací manažer pro Kooperativa pojišťovnu pan Jiří Bachmann, tel.: 722 614 333, jiri.bachmann@kooperativa.cz, Vám každý pracovní den od 9 do 16h pojištění připraví.Co budete potřebovat:
- údaje na pojistníka (případně vlastníka pokud se liší) Jméno / Příjmení / Rodné číslo / Bydliště / Telefon / Email
- název, typ a výrobní číslo pořizovaného stroje. U strojů s VIN i toto číslo
- výrobce (Tovární značka / Model)
- datum zakoupení / uvedení do provozu
- počátek pojištěníPojistku je samozřejmě možné sjednat i na kterékoli pobočce pojišťoven, které tuto pojistku nabízí, ceny se pohybují od 200Kč ročně.
- Smím jezdit na e-babetě po chodnících?
Ne, Zákon říká, že chodník je vyhrazen výlučně k pohybu chodců.
- Od jakého věku je možné jezdit na elektro-skútru?
Zde se to liší podle jednotlivých modelů. V případě e-Babety, e-Mopedu, e-Fichtlu a Kobry je spodní věková hranice 15 let. Ostatní modely můžete řídit až po získání řidičského průkazu pro danou skupinu vozidel.
- Mohu si někde e-motorku před zakoupením vyzkoušet? Kdy a kde probíhají zkušební jízdy?
Ano, samozřejmě. Přijďte si vyzkoušet, jak Vám vybraná motorka nebo skútr sedne. Můžete se buď za námi podívat na jednu z mnoha předváděcích jízd, které pořádáme po celé republice (viz „termíny a místa“), nebo si domluvte individuální setkání s našími kolegy na výdejních místech. Více zde: https://www.motoe.cz/zkusebni-jizda
- Pokud si koupím e-babetu, dostanu k ní nějaké osvědčení, kterým budu moci v případě potřeby prokázat, že se skutečně jedná o elektromoped s pomocnými šlapadly, na které nepotřebuji řidičský průkaz?
Ano dostanete COC list, který slouží k identifikaci vozidla a k sjednání povinného ručení, dále je možné díky němu skútr registrovat na SPZ, tato povinnost v ČR není, ale v jiných státech EU se může lišit.
- Jak dlouho trvá nabíjení e-motorky?
To se samozřejmě odvíjí od jednotlivých modelů a od kapacity baterie. U většiny modelů je to v rozmezí 4-8 hodin, takže přes noc e-motorku bezpečně nabijete. Nedoporučujeme nechávat e-motorku připojenou k nabíječce déle než 15 hodin, může to mít negativní vliv na životnost baterie. Novou baterii nejdříve zformátujte, tady 8x nabijte na maximum, tím docílíte maximální kapacity baterie.Další praktické rady k používání baterie najdete zde
- Mohu si koupit e-motorku na splátky?
Ano, je to možné. Při objednávce na e-shopu zvolíte při způsobu platby splátky. Po dokončení objednávky Vás bude kontaktovat náš specialista, který s Vámi domluví detaily splácení.
- Nedaří se mi nastartovat. Při otočení spínače do polohy ON se nerozsvítí kontrolka baterie, motor nefunguje. Čím to může být způsobeno?
Do elektro-skútru pravděpodobně nejde elektrický proud. To může být způsobeno buď úplným vybitím baterie, uvolněním spojovacích kabelů, spálenou pojistkou nebo tím, že je jistič v poloze OFF. Dobijte baterii, prověřte spojení kabelů, stav pojistky a jističe.
- Baterie je připojena, ale pokud se pohne rukojetí plynu, motor nefunguje nebo je maximální rychlost silně omezena. Čím to může být?
Buď je příliš nízké nabití baterie, vyskytl se problém s plynem, nebo je uvolněna motorová kabeláž. Pokuste se plně nabít baterii a v případě přetrvávajících potíží, prosím, kontaktujte náš servis.
- Neúměrně rychle se zkracuje dojezdová vzdálenost. Čím je to způsobeno?
Opět je více možností. Buď je nedostatečná kapacita baterie, což může být způsobeno i jejím stárnutím, mohou být podhuštěné pneumatiky, nebo se jedná o důsledek náročné jízdy s častým bržděním, s jízdou do kopce, v náročném terénu nebo proti větru. Řešením je nabití nebo výměna baterie, plně nahuštěn pneumatiky, případně častější používání pedálů v náročném terénu a šetření baterie.
- Při nabíjení baterie nesvítí kontrolka nabíjení. Co mám dělat?
Jedná se o problém s nabíječkou. Může být uvolněný spojovací kabel, spálená pojistka nebo jinak poškozená nabíječka. Prověřte tyto možnosti a případně vyměňte nabíječku.
- Potřebuji na e-babetu helmu?
Dle novely zákona z roku 2023, je potřeba vozit homologovanou ochranu hlavy. Zákon však neříká jakou: Takže by měla stačit i cyklohelma..
- Kolik dobíjecích cyklů zvládne baterie?
Olověná/Lithiová 500/1500, při správném použití.
- Jaká je záruční doba baterie?
U baterií rozlišujeme záruční dobu na baterii i tzv. životnost baterie. Klasická záruční doba na baterii činí 24 měsíců a vztahuje se např. na skryté materiálové vady, uvolnění nějaké části apod. Pokud však budete chtít baterii reklamovat po 6 měsících s tím, že se snížila kapacita akumulátoru, reklamace velmi pravděpodobně neprojde. Proč? Pokles výkonu baterie souvisí s tzv. životností baterie, která je většinou uváděna na 6 měsíců. Snížení výkonu souvisí s počtem nabíjecích cyklů, způsobem nabíjení, vybíjení či nesprávnou péčí a skladováním. Jde o přirozený jev - nejedná se o vadu akumulátoru.
- Po zapnutí a přidání plynu se elektroskútr nerozjede. Co s tím?
Všechny naše Elektroskútry ( mimo E-Babetu) mají pojistku, která zabraňuje rozjezdu v případě odklopeného / použitého bočního stojanu.
Pokud se vám nedaří technické problémy vyřešit, neváhejte se obrátit na náš autorizovaný servis.