Jak vybrat helmu na skútr
Helma představuje důležitý bezpečnostní prvek nejen na motocykl, ale i na klasický skútr. Která je ta nejlepší a podle čeho ji volit?
Typ helmy na skútr
Nejdůležitějším parametrem při výběru helmy, který by měl stát u rozhodování již v samém počátku, je jednoznačně typ helmy. Rozlišit lze momentálně dostupné přilby na tyto varianty:
Otevřená helma
Otevřené helmy patří mezi klasické helmy na motorku, které ale vyznávají spíše motoristé, jimž je vlastní pomalá a klidná jízda a na svůj stroj usedají především rekreačně. Konstruovány jsou jednoznačně právě na nižší rychlost.
Jedná se o modely, které jsou tvořeny jednoduchou skořepinou bez ochrany očí. Pak je nutné si k nim pořídit ještě brýle. Ochráníte si tím oči před nepříjemným prachem i větrem. Po stránce designové se často jedná o retro provedení inspirované etapou 60. a 80. let minulého století.
Případně tyto varianty mohou disponovat i samostatným odklopným hledím, což lze doporučit spíše. Helmy určené přímo pro skútr obvykle hledí mívají delší než klasické otevřené helmy. To sahá až k bradě nebo lehce pod nos. Za kompromis lze považovat výsuvné plexi zabudované přímo do konstrukce přilby.
Helmy jsou dále typické tím, že nemají ochranu brady. Z tohoto důvodu lze doporučit otevřený typ právě i pro jízdu na skútru, neboť se nepředpokládá riskantní jízda a možný vážný úraz. Takto konstruované modely jsou velmi lehké, s hmotností se v průměru „vejdete“ do 1,5 kg.
Nabídnou vám rovněž citelně větší pohodlí při nasazování a snímání, vybaveny bývají komfortním polstrováním. To by mělo jít z hygienických důvodů vždy vyjmout a vyprat.
Uzavřená (integrální) helma
Uzavřená helma na motorku nebo skútr, nazývaná též integrální nebo full face, je určena spíše pro závodníky a rychlou jízdu. Pro cestování na skútru tak není vysloveně nezbytná.
Tvořena je jednolitou skořepinou a výklopným štítem. Proto velmi dobře chrání celou hlavu včetně pevné ochrany brady. Pro maximální úroveň bezpečnosti ji obvykle nasazují sportovní jezdci na silničních motorkách a také ti, kteří se pohybují na dálnicích či závodních okruzích včetně profesionálních jezdců.
Vybavena je i propracovaným systémem ventilace. Díky tomu lze tento typ helem označit i za mimořádně pohodlný. Současně v něm bývají integrovány sofistikované komunikační systémy.
Výklopná helma
Výklopná helma představuje pomyslný kompromis mezi dvěma výše uvedenými druhy. Tyto verze se označují taktéž jako helmy modulární. Prakticky se jedná na současném trhu o nejrozšířenější pojetí.
Standardně je tento typ vybaven ochranným plexi.
Na rozdíl od helmy otevřené je disponuje přední částí, která zajišťuje ochranu čelisti a brady. Výklopná či překlápěcí se přilba jednoduše nazývá proto, že nabízí možnost vyklopení nebo úplného překlopení přední části.
Lze ji tak jednoznačně pro jízdu na skútru doporučit. Úroveň bezpečnosti je zde znatelně vyšší než v případě helem otevřených.
Dále je rovněž nutné uvést, že pokud vámi vybraný model splní normu ECE R22-05 P/J, můžete jej při jízdě rovněž používat i s vyklopenou částí nahoře. To velmi prakticky usnadňuje ventilaci. K dalším přednostem se řadí určitě i to, že výklopná helma se snadno nasazuje.
Taktéž výklopné helmy se vyrábějí ve stylovém vintage designu, který mají v oblibě majitelé old school motocyklů a skútrů.
Vhodné jsou zejména na delší cesty, neboť nevyžadují sundávání celé helmy. Toto provedení ocení i motoristé, kteří nosí dioptrické brýle. Také nevýhodu nicméně toto řešení má. Jednoznačně je nutné vzít v potaz to, že je těžší, proto bude i méně pohodlná na nošení. Hmotnost může dosahovat až 2 kg.
Materiál přilby na skútr
Rovněž materiál úzce souvisí s určením vaší přilby. Helma na scooter bude nutně odlišná od té na motocykl. Helmy lze v základu rozdělit podle materiálu do následujících druhů:
Termoplastové helmy
Pod obecným označením „termoplast“ se může ukrývat polykarbonát nebo ABS neboli akrylonitrilbutadienstyren. Asi nejrozšířenější pak jsou právě polykarbonátové helmy vyrobené ze směsi polykarbonátu nebo polyamidu
Výroba u těchto modelů probíhá vstřikováním roztavených plastových granulí do formy. Takto už lze vytvořit helmu ve finální podobě a v celém výrobním procesu je následně vyžadováno už jen absolutní minimum dokončovacích prací.
Prakticky se proto díky efektivní sériové výrobě jedná o levnější typ. Cena je však jedinou předností. Přilby vyrobené z termoplastu jsou jednak těžší, ale v obecném měřítku i podstatně méně odolné. Pro běžný provoz jsou však v zásadě dostačující. Vyloučeny jsou do těžších terénů a samozřejmě pro závodní účely.
Degradovat mohou poměrně ochotně taktéž pod vlivem UV záření. Citelněji tímto neduhem trpí především ty v provedení černém či obecně tmavém.
Kompozitové helmy
Jako kompozit označujeme kombinaci materiálů. Výrobci se využitím kombinace různých materiálů a tkanin snaží docílit žádoucích vlastností výsledných výrobků. Skořepina těchto helem je tak většinou vyrobena z laminátů obsahujících skelná nebo karbonová vlákna. Setkat se můžete i s vlákny kevlarovými, případně aramidovými, která se kombinují s karbonem.
Kompozitové modely jsou lehké a ve srovnání s termoplastem se mohou pyšnit vyšší odolností. Jsou ale i dražší, neboť se odlišují postupem výroby. Materiál se musí do formy vměstnat ručně a posléze se zalévá pryskyřicí. Ta je za vysoké teploty vytvrzena.
Uplatnit zde principy sériové výroby proto příliš nelze, dovedení výrobku do finální podoby navíc vyžaduje značné množství dokončovacích operací.
Kompozit nabídne dobrou mechanickou odolnost i výdrž při nárazu. Stále lze navíc kompozitové přilby pořídit v cenově přijatelných hladinách. Z hlediska bezpečnosti je lze tomu, kdo má zájem si připlatit, určitě doporučit.
Semikompozitní helmy
Coby samostatná kategorie bývá taktéž někdy vymezována skupina přileb tzv. semikompozitních. Ty stojí na rozhraní mezi kvalitnějším kompozitovým provedením a méně odolným polykarbonátem.
Vyrábějí se tak, že se polykarbonát nalévá v roztavené podobě do formy, která je už vystlaná skelným vláknem. Oproti kompozitovým helmám zde prakticky odpadá krok s vytvrzením pryskyřice. Tím se proces výroby o něco zjednodušuje.
Karbonové helmy
Pro úplnost zmiňme ještě poslední kategorii v podobě helem karbonových. Ve světě přileb na motorku se jedná prakticky o segment ověnčený mnoha „nej“ – nejkvalitnější, nejlehčí, nejbezpečnější a také nejdražší.
Tyto helmy nabízejí vynikající poměr pevnosti a hmotnosti. Zároveň se vyznačují vynikající schopností absorpce energie. Jsou tak ve srovnání s jinými materiály schopny odolat nárazům. Ostatně splnění nejpřísnějších nároků není příliš s podivem, karbon je materiál, s nímž původně pracoval kosmický průmysl.
Jde tak spíše o volbu zákazníků, kteří vyžadují maximální kvalitu včetně například závodníků. Coby běžné helmy na babety , mopedy, skútry a jiná podobná vozidla se toto provedení v praxi příliš neuplatňuje.
Velikost helmy na skútr
Dalším stěžejním parametrem rozhodujícím o spokojenosti při nákupu je velikost. Vhodně vybraná přilba na skútr musí svému majiteli doslova sedět jako ulitá. Nesmí tedy tlačit nebo být nadměrně volná. Zkontrolujte si z hlediska tlaku hlavně známá kritická místa: čelo a spánky, případně horní část hlavy.
Helmu je vhodné si v ideálním případě vyzkoušet. Optimálně zvolenou velikost poznáme tak, že při nasazení klade helma mírný odpor. Pozor, nenecháme se jednoznačně ukolébat tím, že působí dobře při nasazení v obchodě. Vybranému výrobku určitě dejte „šanci“ alespoň několik minut, neboť musí být dostatečně komfortní i po delší době nošení.
Nejdůležitější mírou, kterou budete potřebovat, je tak určitě obvod hlavy v centimetrech. Helmy se značí klasicky od XS (někdy také XXXS nebo XXS), což je nejmenší velikost, po největší XXL. Převodní tabulka se však u jednotlivých výrobců může o několik centimetrů lišit. Vždy je tak zapotřebí zkontrolovat míry u konkrétní značky. V praxi může být rozdíl až jedné velikosti nejen u daného výrobce, ale dokonce i mezi jednotlivými modely.
Orientačně se můžete řídit následující tabulkou:
49 – 50 cm XXXS
51 – 52 cm XXS
53 – 54 cm XS
55 – 56 cm S
57 – 58 cm M
59 – 60 cm L
61 – 62 cm XL
63 – 64 cm XXL
Jak a kde měřit? Stačí vám obyčejný krejčovský metr, jímž se změříte v oblasti přes čelo nad obočím, těšně nad ušima.
Co nepodcenit při zkoušení helmy na moped, babetu nebo skútr
Pozor, podstatné je pečlivé zapnutí helmy, která by vám nárazem neměla z hlavy spadnout. Zapínání může být řešeno různými mechanismy, nejčastěji však výrobci sahají po tzv. rychlosponě. Zkontrolujte si zapnutí i u podbradních řemínků.
Pokud už k nehodě dojde, vždy je nutné si pořídit přilbu na skútr novou. Jinak je na místě dodržet interval výměny cca 1x za 3 roky u levnějších materiálů. U dražšího provedení, jako je například karbon, lze interval výměny prodloužit i na 5 let.
Helma by měla vyhovovat konkrétnímu nositeli nejen velikostí, ale i tvarem. Rovněž berte ohled na to, že se v čase tvaru vaší hlavy přizpůsobí. Proto jednoznačně platí zásada, že přilbu na motorku či skútr nikdy není možné půjčit jiné osobě.
Homologace přilby na moped i skútr je rovněž nutností
Homologace helmy je nezbytností pro všechny modely. Jednoznačně nejde jen o výsadu výrobků určených na závodní okruhy. Ani do běžného provozu přilbě toto označení nesmí chybět. Prakticky vám totiž ručí za to, že helma je vyrobená tak, aby dokonale chránila vaše zdraví.
V Česku se jakožto platná uznává konkrétně evropská homologace ECE, aktuálně pak ECE22-05, respektive ECE 22-06, což je nový standard, který se objevil v roce 2021. Od června roku 2022 se pak motocyklové přilby již testují pouze podle normy novější.
Starší modely však pochopitelně mnoho motoristů stále má, což není prohřeškem proti předpisům, vyměňovat je tedy jednoznačně nemusíte.